Blog

اکبر عبدی: بازی در «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» ریسک بود

توسط اخباردر 25 اکتبر 2020

اکبر عبدی مطرح کرد:
بازی در «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» ریسک بود/ 90 دقیقه در تابوت

اکبر عبدی بیان کرد که ابتدای حضورش در «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» می دانسته که بازی در آن یک قمار بزرگ است و فیلم ممکن است با مهجوریت مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عصر دوشنبه هفتم مهرماه ششمین جلسه نقد و بررسی فیلم «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» با حضور علی شاه حاتمی نویسنده و کارگردان، جلال چاوشیان تهیه کننده و اکبر عبدی بازیگر برگزار شد.

این فیلم، یک نقد فراجناحی است

علی شاه حاتمی در ابتدای این نشست بیان کرد: در سینمای ما ساخت فیلم‌هایی با رویکرد «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» که نگاهی سیاسی به مسایل دارند کار ساده‌ای نیست من نیاز به ساخت این فیلم را حس کردم و بر این باور بودم این کار می تواند با توجه به شرایطی که کشور ما در آن قرار دارد مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

مردم ما معمولا در مورد مسایل مختلف اجتماعی و سیاسی اظهار نظر می‌کنند و موضوعات مختلف را مورد تحلیل قرار می‌دهند به همین خاطر تصمیم گرفتم در این فیلم به شکل فراجناحی به این مساله بپردازم و این موضوع را مورد نقد قرار دهم و قصدم این بود که مسایلی را که در جامعه وجود داشت، از زبان یک هنرمند بشنویم.

«مذاکرات مستقیم آقای عبدی» در سینمای ما به ماندگاری می‌رسد

در ادامه جلسه جلال چاوشیان درباه همکاری خود با کارگردان در این فیلم عنوان کرد: سال‌هاست که من علی شاه حاتمی را می‌شناسم و در طول این سال‌ها به توانایی و دانش او در زمینه فیلمسازی پی بردم.

وقتی صحبت از ساخت این اثر مطرح شد شک نداشتم با وجود سختی‌هایی که این کار دارد او به خوبی از پس ساخت فیلم بر می‌آید به همین خاطر با خیال راحت تهیه کنندگی آن را برعهده گرفتم، هر چند که بر خلاف ظاهر فیلم، که ساده به نظر می‌رسد این کار به لحاظ اجرایی کار سختی بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما در این کار با یک تیم حرفه‌ای همکاری کردیم و همین همکاری باعث شده نتیجه کار با دانش علی شاه حاتمی به آن چیزی که مد نظرمان بود نزدیک شود.

هرچند که روند ساخت این فیلم به خاطر حساسیت‌هایی که در آن وجود داشت نسبت به دیگر آثاری که در لوکیشن‌های مختلف و با تعداد بازیگران زیاد فیلمبرداری می‌شود طولانی‌تر شد اما این اثر در سینمای ما به دلیل نوآوری که دارد می‌تواند به یک کار ماندگار بدل شود.

جز اکبر عبدی هیچ کس نمی‌توانست این نقش را بازی کند

شاه حاتمی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال محمدرضا لطفی مجری مراسم که آیا این فیلمنامه را بر اساس توانمندی اکبر عبدی نوشته شده یا بازیگر دیگری هم می توانست این نقش را بازی کند؟

گفت: بی‌تردید هیچ کس دیگری به جز عبدی نمی‌توانست این نقش را بازی کند. او در تاریخ سینمای ایران یک بازیگر بی‌نظیر است و ما بازیگری نظیر او نداریم که بتواند در نقش‌های مختلف بدرخشد و بازی‌های خوبی را ارایه دهد.

زمانی که من تصمیم گرفتم یک فیلم تک پرسوناژ را بسازم، فکر کردم تنها کسی که می‌تواند نود دقیقه مخاطب را با خودش همراه کند اکبر عبدی است و خوشحالم از اینکه او بازی در این کار را قبول کرد و به خوبی از پس ایفای این نقش بر آمد.

در این مراسم اکبر عبدی در مورد حضورش در فیلم گفت: من علی شاه حاتمی را از سال ها قبل می شناختم و نسبت به توانایی او در عرصه فیلمسازی شناخت داشتم.

سال ها قبل برای بازی در سریال «خوش رکاب» از من دعوت به عمل آورد اما در آن مقطع امکان حضورم در آن اثر فراهم نشد. با این حال خوشبختانه این کار با بازی محمد کاسبی به خوبی دیده شد، وی درباره این فیلم گفتند که قصد دارد یک فیلم سخت و متفاوت بسازد.

وی ادامه داد: آنها بیان کردند که می‌خواهیم در این اثر حضور پیدا کنی، اما چون این کار، اثری دلی است نمی‌خواهیم برای بازی در آن فشاری روی تو باشد و می‌خواهیم با برنامه ریزی خودت این نقش را ایفا کنی. بنابراین صحبت‌های وی مرا به شدت دلگرم کرد و حس کردم، بعد از سال‌ها می‌خواهد فیلمی جدا از فضای پادگانی ساخته شود.

از ابتدا می‌دانستم بازی در این کار قمار بزرگی است

این بازیگر سینمای ایران با بیان اینکه من با عشق و علاقه بازی در این کار را پذیرفتم، عنوان کرد: هرچند که از ابتدا می‌دانستم بازی در این کار قمار بزرگی است و ممکن است این اثر در اکران مهجور واقع شود.

شاه حاتمی تسلط زیادی را در ساخت این اثر داشت او می دانست که دقیقا از این فیلم چه می خواهد به همین خاطر مدام تاکید می کرد که من از تو بازی نمی خواهم بلکه می خواهم در این اثر زندگی کنی و خودت باشی. آنهایی که تجربه بازیگری دارند می دانند که هیچ چیزی به اندازه اینکه بازیگر بازی نکند و خودش باشد سخت نیست.

وی اضافه کرد: من با هدایت شاه حاتمی توانستم این کار را در فیلم «مذاکران مستقیم آقای عبدی» انجام دهم. ما حدود هشت روز فیلمبرداری داشتیم و من باید در یک تابوت بدون اکت می‌خوابیدم و نود دقیقه نقشم را ایفا می‌کردم. این کار اصلا ساده نبود اما جذابیت‌هایی که در آن وجود داشت باعث شد سختی‌ها برایم کم شود.

عبدی در پایان ایم مراسم عنوان کرد: مردم ما همانطور که آقای شاه حاتمی اشاره کردند به همه مسایل نگاه سیاسی دارند و همه افراد از کاسب کار گرفته تا راننده، معلم، دکتر و… سعی در تحلیل اتفاقات سیاسی دارند در حالی که تحلیل این رخدادها به دانش و سواد نیاز دارد.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا از عوامل فیلم «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» تجلیل شد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *