Blog

علی شاه حاتمی: «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» فیلمی سیاسی با گرایش‌های مردمی است

توسط اخباردر 25 اکتبر 2020

گروه هنر: یک کارگردان سینما گفت: فیلم سینمایی «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» فیلمی سیاسی است که در آن سلیقه‌های مخاطبان مورد توجه قرار گرفته است.

مذاکرات مستقیم آقای عبدی

علی شاه حاتمی، کارگردان فیلم سینمایی «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره چگونگی شکل‌گیری این فیلم سینمایی اظهار کرد:

در سینمای ایران تا به امروز این‌گونه باب بوده که فیلم‌هایی سیاسی با رویکرد جناحی ساخته شود به این معنا که یک فیلم سیاسی با این انگیزه تولید می‌شد که به فرد یا گروهی حمله شود.

با این توضیح، احساس من این بود که وقتی یک فیلم سیاسی قرار است ساخته شود باید موضوعاتی در آن مطرح شود که حرف و خواسته مردم باشند. خواسته‌هایی که عموما مشترک است.

وی افزود: در «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» در پی این بودم فیلمی بسازم که در عین سیاسی بودن، نگاه شاد و مفرح به موضوعات داشته باشد تا مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

این خواسته نیز با انتخاب اکبر عبدی به عنوان بازیگری که همه مردم آن را دوست دارند و هیچکس وی را نمی‌تواند به جریانی خاص مرتبط کند، محقق می‌شد.

این بازیگر جدا از مردمی بودنش از چنان قدرتی در بازیگری برخوردار است که به راحتی قادریم هر نقشی را که به وی سپرده می‌شود را به بهترین نحو جان بخشیم.

شاه حاتمی درباره نحوه اکران فیلمش چنین توضیح داد:

نزدیک به یک سالی بود به دنبال اکران این فیلم سینمایی بودم، چون با توجه به شرایطی که در اکران وجود دارد و من دوست ندارم به آن ورود کنم تا عده ای ناراحت نشوند!

ترجیح دادم فیلمم زودتر به نمایش درآید، اما متاسفانه وقتی اجازه نمایش فیلم را تنها با ۸ سینما به من دادند متوجه شدم، سازمان سینمایی یک جشنواره سینمایی به راه انداخته است. اقدامی که بیشتر به یک فیلم سوزی شبیه است و تمام فیلم‌هایی که در این شرایط به نمایش در می‌آیند با آسیب مواجه می‌شوند.

کارگردان فیلم «آخرین شناسایی» اقدامی اخیر سازمان سینمایی در نمایش پر تعداد فیلم سینمایی در سینمای ما سابقه نداشته است، گفت:

تا به امروز به یاد ندارم که در یک زمان اندک این تعداد فیلم روی پرده رود. اقدامی که این تصور را در ذهن به وجود آورد که مسئولان به نوعی با این اقدامشان می‌خواستند از شر فیلم‌ها به نمایش در نیامده و کارگردانشان راحت شوند. برای همین بهترین راه را برای رسیدن به خواسته‌شان فیلم سوزی، آثار سینمایی دانستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان سینمایی چنین تصمیماتی اتخاد می‌کنند؟ بیان کرد:

خیلی موقع در برنامه‌های سینمایی یا مصاحبه‌ها این گفته را می‌شنویم که سینمای ما مریض است. این وضعیت در شرایطی است که فکر می‌کنم سینمای ما مریض نیست. این معضل در شرایطی است که ستون‌های هر جامعه‌ای فرهنگ آن است و مسئولان آن باید سیاستی بیندیشند تا سینما به عنوان ابزاری فرهنگی در خدمت مردم باشد، البته اقدامی که درباره بخش هنر و تجربه شد در جای خود شایسته است، ولی این اقدام باید درباره دیگر فیلم‌های سینمایی نیز رخ دهد.

شاه‌حاتمی در پایان تصریح کرد: من بابت این نارحت نیستم که با فیلم من چنین برخوردی شده است، بلکه از این متاسفم که مردم را از دیدن فیلمی محروم کردند که در آن حرف آن زده شده و به نوعی با زبان طنز عملکرد مسئولان مورد نقد قرار گرفته است

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *